schilderijen

inkt op rijstpapier

wind

bamboo64

late september

windings

inkt en peren

wintertuin

rijp

tussen de regens

contact en links

 

Onder het schild: een documentaire van ljd over het werk van "Brecht Schaafsma"

English

Welkom op de site van L.J. Dalmolen: over schilderkunst en poezie. Laatse update: 24-11 2008

Contact: bertdalmolen@gmail.com

Mijn laatste schilderijen "not dead", "solving bones", "morningglory" en "requiem2" worden als eerste getoond onder de link 'schilderijen'. "Wind" is een poetische fotoserie over vergeving en verlies. "Bamboo64" zijn 64 foto's van de bamboe in de tuin voor het atelier. "Windings" is een magische serie foto's van ranken. De serie"inkt en peren" is een studie van materiaal, textuur en compositie. "Wintertuin" is een document van Els haar tuin in de vroege winter. "Rijp" gaat over vorst en vorm. "Tussen de regens" vertelt over de slootkant op een natte zomernamiddag.
De afbeeldingen worden via “flash” getoond, met de “terug” navigatieknop van uw browser keert u terug naar deze pagina.

Eerst, omdat ze zo leuk en ijdel zijn, gaan we het hebben over “artist statements”.
Tegenwoordig wordt bijna altijd om je “artist statement” gevraagd. Op een een of andere manier wordt je als kunstenaar gevraagd een “statement” over je “statements” (je werk) te maken. Zo'n statement is dan een soort samenvatting van het gedachtengoed en de vormgeving daarvan. Op mij komt deze vraag nogal tautologisch over. Als kunstenaar maak je nu eenmaal een constante stroom van poëzie, allemaal statements.
Deze vraag is ten zeerste verbonden met het moderne, in Engelse statements gevatte managementstijl. Het is een modieuze wijze van totem maken, maar dan wel een toetsbare totem: een kunstenaar zonder kunstenaarstatement is geen kunstenaar.
Een spreuk als een blazoen: “fata viam invenient”, de weg in het noodlot gevonden; zo luidt de familiespreuk op het blazoen van de dalmolens. Luctor et emergo. Een logo met een company-statement, let's make things better, leuker kunnen we het niet maken.
Als kunstenaar kan ik natuurlijk heel veel conceptuele standjes maken, al naar gelang de situatie. Ik besloot wat in de kunstgeschiedenis te graven en enige statements te verzamelen die mij wel aanspraken. Ik heb tenslotte ook idealen.

Voor kunstenaars is esthetiek zoiets als ornithologie voor vogels. Barnet Newman.

Ik ben geen abstracte schilder?..... Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in de relatie tussen vorm en kleur of wat dan ook. Mark Rothko.

Een lustvolle relatie tot het bestaande. Mark Rothko.

Het is niet het oog, maar de ziel (geest) die de schilder van het genie verlangt aan te spreken. Sir Joshua Reynolds.

Het meest belangrijke gereedschap dat de beeldend kunstenaar door permanente oefening schept is het vermogen om wonderen te maken als ze nodig zijn. Mark Rothko.

Ik zoek niet, ik vind. Picasso.

Ik ben bewust een ecletistische schilder. Willem de Kooning.

De Stijl is een zwendel. Het is een verschrikkelijk idee van van Doesburg en Mondriaan om een stijl te forceren. Willem de Kooning.

“teken ze zoals je het ziet”. En hij corrigeerde ze naar de juiste grootte. Ik probeerde als hem te tekenen, maar ik bleef maar gummen, en na een half uur waren de peren tot het formaat geslonken zoals ik ze eerder had opgezet. Giacometti en zijn vader.

Het gevaar is, dat we de kunst vergeten en alleen nog parabels construeren, dat we wijzen worden in plaats van kunstenaars. Cleas Oldenburg.

In de westerse wereld staan de kunsten en wetenschappen diametraal tegen over elkaar. We moeten een oplossing vinden om deze gepolariseerde opinies met elkaar te laten spreken. Er moeten
betere opinies worden gevonden. Joseph Beuys.

Ik probeer mijn gevoel voor het organische ritme der dingen sterker te maken, zodat ik het pathetische kloppen en de bloedstroom van de natuur in de bomen, in de lucht, in de dieren kan voelen. Franz Marc.

In de toekomst zal alle kunst mode zijn. Max Ernst.

Kunst is een “Bypass” van de droom naar werkelijkheid. Sigmund Freud.

Als jullie (dichters) schilderen stille poëzie noemen, dan mag de schilder zeggen dat poëzie blinde schilderkunst is. Leonardo Da Vinci.

We vergeten het vanzelfsprekende, zoals een vis het water vergeet. LJD.

Enige biografische punten.
Op 28 juli 1954 ben ik te Groningen geboren. Als kind hield ik veel van tekenen en lezen, ik bouwde mijn eigen wereld. Al op jonge leeftijd verliet ik het ouderlijk huis. Dankzij het genereuze onderwijssysteem van de 70'ger jaren van de vorige eeuw kon ik naar de avond-kunstacademie. Halverwege deze opleiding kwam ik tot de conclusie dat ik meer inzicht nodig had en haalde ik mijn doctoraal in culturele antropologie (1988). Na het afronden van deze studie begon ik mezelf als beeldend kunstenaar te ontwikkelen.
Nu woon en werk ik in de velden en venen nabij Terwispel.

Opleiding.
Kunstacademie Leeuwarden 1976-1979
Cultural anthropology Amsterdam 1980-1988
Cursussen in tekenen en schilderen, Amsterdam 1980-1988
Privé-lessen in schilderen, Amsterdam 1980-1984

Werkveld.
schilderen, ontwerpen, computergrafiek, fotografie, onderzoek en ontwikkeling, poezie, schrijven.

Onderwerp.
De massa-media plegen een aanslag op onze verbeelding. In feite worden door de vergaande exploitatie van de verbeelding onze dromen gestolen. In mijn werk keer ik terug naar de wortels van onze verbeelding. Ik geef duurzame beelden voor contemplatie. In dat scheppingsproces gebruik ik, verweven met mijn kunstzinnige ervaring, mijn kennis van antropologie, psychologie en andere spirituele disciplines, zoals meditatie.

Ik heb meerdere exposities in binnen -en buitenland gemaakt (Spanje en Duitsland). In 1996 werd mijn eerste dichtbundel “Het eeuwige meten gepubliceerd”.

Op 15 maart 2008, werd “Het technikum en de mondiale contraculturen” gepresenteerd. Hierin staan essays van de cultuurfilosoof Huub Mous, beeldend kunstenaar en prof. H.C. Louis Leroy, en van ondergetekende, LJD. Naast het essay staan full page foto's van de “ecokathedraal” in Mildam, waarvan 28 over het “ecokathedrale proces” van mijn hand. Meer hierover via “de stichting tijd”.